Train de coach

Creëer je persoonlijke coachingsstijl.

Je hebt je als coach waarschijnlijk wel al het volgende afgevraagd:

  • Hoe haal je het beste uit je coachees?
  • Hoe geef je feedback die aanzet tot gedragsverandering?
  • Hoe schat je in welke uitdagingen iemand aan kan?
  • Hoe blijf je coachees motiveren, ook al zijn de omstandigheden 
    waarin ze moeten werken niet altijd eenvoudig?
  • Hoe ga je om met de verschillende petten: leidinggevende, coach, collega, …? 

Tijdens de training gaan we samen aan de slag rond deze thematieken en kijken we hoe jij dit in je persoonlijke coachingstijl kan integreren.

 

Na de training:

  • Slaag je erin om verschillende medewerkers, collega’s, klanten,  op een efficiënte en relatiegerichte manier te coachen
  • Verhoog je de impact van het succes van je coaching door verschillende coachings interventies in te zetten op de juiste manier. 
  • Versterk je de zelfredzaamheid van jouw coachee. 
  • Kan je de leerbereidheid van jouw coachee inschatten en hierop inspelen. 
  • Ga je bewuster om met de polariteit expert-coach. 

Getuigenissen:

Na 6 jaar ervaring als begeleider dacht ik al vrij sterk te staan op vlak van coaching skills. Deze training bracht voor mij echter heel wat nieuwe zaken aan. We puzzelden de theorie zelf bij elkaar en dat bleek toch een grotere uitdaging dan ik had verwacht! Door de oefeningen die aan bod komen (o.a. een praktijkoefening met acteur) ontdekte ik waar ik nog kon groeien. Ook de methode die ons in de training werd voorgesteld kwam voor mij nooit eerder ter sprake in eerdere opleidingen. Ik maak nu nog gebruik van het schema en dit heeft me al geholpen om verdere stappen te zetten bij de personen die ik begeleid. Op 2 dagen tijd heb ik het gevoel al een stuk verder te staan in mijn coach vaardigheden. – Eline, trajectbegeleider 
Ik heb nog niet erg veel ervaring als coach en startte aan de training met wat onzekerheden over confronteren als coach. Tijdens de training kon ik leren van anderen, zag ik dat ook anderen hun onzekerheden hebben in het coachen en leerde ik dat ik dicht bij mezelf mag blijven in mijn rol als coach. Laura heeft veel know-how als senior coach en ze schept een veilig kader om te oefenen in groep. Er werd een theoretisch kader geschept en we gingen aan de slag met oefeningen. Dat alles hielp me om meer zelfverzekerd in mijn rol te staan als coach. – Jolien, trajectbegeleider 

 

Wat komt er aan bod in de training?

De voorbereiding

Na je inschrijving ontvang je een digitale intake waarin we peilen naar je struikelblokken en leervragen omtrent coachen. Iedere training is dus op maat van de deelnemers. Je krijgt ook alvast een voorbereidende oefening toegestuurd. Zo word je meteen in het thema ondergedompeld. 

Dag 1

  • Hoe creëer je een veilige leeromgeving in je coachingsgesprek? 
  • Hoe ga je om met de dubbele rol van expert versus coach? 
  • 6 interventies die je als coach kan doen in het gesprek: het Heron interventiemodel
  • Ontdek welke interventies je wel of niet van nature liggen. 
  • Wanneer zet je bepaalde interventies in het coachingsgesprek in? 

Dag 2

  • We zoomen in op 3 specifieke solo interventies als coach: katalyserende, deblokkerende en confronterende interventie. 
  • Hoe de leerbereidheid van de coachee verhogen? 
  • Hoe weerstand bij een coachee aanpakken? 

Verankering na training 

Tijdens de training werk je aan je persoonlijk actieplan. Na de training weet je exact wat je eerste stappen zijn om de training in de praktijk om te zetten.  

 

    Voor wie?

    Iedereen die wil investeren in zichzelf en anderen. Of je nu leidinggevende, coach, trainer, begeleider, collega van … bent; deze opleiding richt zich op het versterken en uitbreiden van vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van mensen. 

     

    De docent:

    Laura Krause

    Profielfoto van de docent Laura KrauseIndividuen, teams en organisaties inspireren, laten groeien en in actie zetten; dat wil ik graag betekenen voor en met anderen. Via individuele en groepsbegeleidingen wil ik een verschil maken in hoe deelnemers denken over, kijken naar en communiceren met zichzelf en anderen.   
     
    In verbinding met jezelf en anderen jezelf in vraag durven stellen, opgedane inzichten vertalen naar de praktijk en daarbij verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces: dat pas ik toe voor mezelf als trainer en stimuleer ik graag bij mijn deelnemers. Dat alles combineer ik met een authentieke, waarderende en concrete aanpak. Benoemen is hét woord dat mij het meest typeert. Niet alleen wat, maar ook hoe je het doet maakt immers een verschil tussen weten en doen.