Versterk je mentale veerkracht

Zo blijf je staan in periodes met hoge werkdruk.

Stress is slecht. Of niet? Het zorgt ervoor dat we scherp en alert blijven en het helpt ons om grote uitdagingen tot een goed einde te brengen. Maar als de hoeveelheid stress groter wordt dan onze draagkracht, wordt het een probleem. Daarom is het belangrijk om in te zetten op zelfzorg, mentale veerkracht en doorzettingsvermogen.

We leven in een maatschappij waar de veranderingen elkaar razendsnel opvolgen en waar, bijgevolg, de (werk)druk voortdurend stijgt. 
Men verwacht steeds meer van jou als werkgever, als leidinggevende, als medewerker, als collega, …

Het is dan ook begrijpelijk dat onze batterijen leeglopen en dat we niet altijd met evenveel energie en motivatie het hoofd kunnen bieden aan uitdagingen. 

Deze opleiding reikt je inzichten en tools aan om jouw mentale weerstand te versterken en om, ook in tijden van stevige werkdruk, met een positieve mindset vooruit te kunnen kijken. 

 

Na deze training:

  • Ken je de voor- en nadelen van stress. 
  • Heb je inzicht in je eigen kwaliteiten en uitdagingen rond stressmanagement. 
  • Weet je wat stressfactoren zijn en wat de impact kan zijn op je functioneren. 
  • Heb je inzicht in je persoonlijke energiegevers en energievragers
  • Weet je hoe je mindset en positieve psychologie kan inzetten in stressmanagement. 
  • Heb je concrete handvaten om ongezonde stress te reduceren. 

 

Wat komt er aan bod in de training?

De voorbereiding

Na je inschrijving ontvang je een digitale intake waarin we peilen naar je concrete verwachtingen. Zo wordt iedere training aangepast aan jouw specifieke vragen omtrent stressmanagement.. 

Dag 1

Stress algemeen: inzicht in veerkracht en stress 

  • Hoe ontstaat stress en wat is de link met onze hersenen
  • Een wetenschappelijke benadering die helderheid schept over stressfactoren en stresssignalen
  • Welke stressfactoren hebben een impact op mijn functioneren?

Stress en ikzelf: mijn eigen mentale veerkracht mindset 

  • Waar sta ik vandaag op vlak van mentale veerkracht? Wat zijn mijn kwaliteiten en uitdagingen
  • Wat vraagt energie en wat geeft energie? En hoe zorg ik voor een balans
  • Hoe kan ik vanuit een gewijzigde mindset tegen stress opboksen? 

Dag 2

Positieve gedragspsychologie: het doorlopen van de vier G”s en hoe dit een impact heeft op mijn mentale veerkacht. 

Stress en concrete handvaten (voor mij):

  • Hoe kan ik op korte termijn en lange termijn snel mijn stressniveau naar beneden halen? 
  • Hoe leer je je eigen stressfactoren herkennen en ombuigen naar hapbare stukken? 
  • Welke dingen moet ik zeker niet meer doen om stress te vermijden?  
  • Hoe bouw ik preventief mijn mentale veerkracht op?

     

    Voor wie?

    Deze opleiding richt zich tot iedereen die (te) veel werkdruk ervaart en zijn/ haar veerkracht wil versterken. 

     

    De docent:

    Mieke Mievis

    Profiefoto van docent Mieke MievisMieke Mievis is een duiveltje-doet-al. Ze is al heel haar leven gepassioneerd door mensen en relaties. En ze doet ook iets met die passie. Dat merk je aan de vele jobs, die ze uitoefent. Trainster in communicatietechnieken, mentale veerkracht en timemanagement. Maar ook: (relatie)therapeute en seksuologe (ze runt een Therapeutisch Centrum met 12 medewerkers), veelgevraagd spreekster over “lichaamstaal”, auteur van enkele lijvige boeken, fervente blogster (singlecoach.be). En ze werkt sinds enige tijd ook als zelfstandig trainer-consultant bij Obelisk.