Feedback geven en ontvangen klinkt simpel, maar het is een kunst op zich. Te direct en je botst op weerstand, te voorzichtig en je boodschap komt niet over. Hoe zorg je ervoor dat feedback leidt tot actie en groei, zonder dat het een discussie wordt? In deze opleiding leer je hoe je als leidinggevende open vragen stelt in een feedbackgesprek die het denkproces bij medewerkers stimuleert. Je ontwikkelt bovendien vaardigheden in constructief feedback geven en ontvangen, waardoor je een open feedbackcultuur creëert in je team.

Inhoud traject

Weg met de negatieve bijklank rond feedback

  • Waarom is feedback essentieel voor groei?
  • De do’s en don’ts van constructieve feedback

Van kritiek naar constructieve feedback

  • De eerste drie vaardigheden van inspirerend coachen
  • Verkennende vragen stellen die het denkproces bij hun medewerker stimuleren
  • Waarderende feedback geven zonder té direct of té soft te zijn
  • Betrokken confronteren: hoe breng je een lastig punt respectvol aan?

Feedback ontvangen zonder in de verdediging te schieten

  • Hoe omgaan met reacties op jouw feedback?
  • Doorvragen om feedback écht te begrijpen en er iets mee te doen
Feedback geven en ontvangen: open communicatie in jouw team

Voor wie?

Voor leidinggevenden die op een constructieve en effectieve manier feedback willen geven en ontvangen om hun team sterker te maken.

Resultaat

  • Je geeft feedback zonder té direct, té aanvallend of té soft te zijn.
  • Je leert feedback ontvangen zonder in een discussie te belanden.
  • Je stimuleert een open feedbackcultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen.