.png)
Veel L&D-teams werken hard aan inhoudelijk sterke trajecten. Maar toch loopt het vaak spaak in de laatste fase: een manager of directielid zegt onverwacht “nee” en het project valt stil. De reden? Stakeholders werden te laat betrokken en voelen zich geen mede-eigenaar.
Wie stakeholders enkel ziet als obstakel, mist kansen. Een goed voorstel overtuigt niet vanzelf; het moet aansluiten bij de belangen, zorgen en prioriteiten van de mensen die beslissen.
Waarom stakeholders onmisbaar zijn
Maak van stakeholders bondgenoten
Stakeholdermanagement vraagt meer dan overtuigen. Het begint met luisteren en betrokkenheid:

Een voorbeeld uit de praktijk
In veel organisaties spreekt L&D over psychologische veiligheid, leerpotentieel of groeimindset. Belangrijk, maar een operations manager gebruikt andere taal: bezettingsgraad, continuïteit, impact op de klant. Door die taalverschillen lopen projecten vast.
Een aanpak gebaseerd op design thinking helpt. Start met het bevragen van stakeholders (empathize), definieer samen het probleem (define), en brainstorm gezamenlijk over oplossingen (ideate). Test kleinschalig met een prototype en verzamel feedback. Zo wordt het traject gaandeweg verfijnd en gedragen.
Een eenvoudige oefening hierbij is Hopes & Fears: vraag stakeholders expliciet naar hun verwachtingen en zorgen. Zo worden angsten en risico’s zichtbaar en kun je ze meenemen in het ontwerp van het traject.
Van obstakel naar bondgenoot
Wie stakeholders te laat betrekt, blijft achter met weerstand en teleurstelling. Wie hen van bij de start als partner ziet, creëert vertrouwen, draagvlak en impact. Zo verschuift L&D van verkoper van opleidingen naar strategische partner.
Ontdek in de podcast van Obelisk en #ZigZagHR hoe je stakeholders betrekt als bondgenoten en je leertrajecten meer slagkracht geeft. Beluister meteen.
