Het Kirkpatrick-model, ontwikkeld door Donald L. Kirkpatrick, is een veelgebruikt model voor de evaluatie van training en opleiding in organisaties. Het model bestaat uit vier niveaus van evaluatie, die elk een ander aspect van de trainingsimpact meten.
Dit eerste niveau richt zich op de reacties van de deelnemers op de training. Het draait om vragen zoals: "Hoe hebben de deelnemers gereageerd op de training?" en "Vonden ze het zinvol en interessant?" Dit niveau meet de tevredenheid en betrokkenheid van de deelnemers.
Voorbeeld: Evaluatieformulieren na een opleiding.
Op dit niveau wordt geëvalueerd in hoeverre de deelnemers daadwerkelijk iets hebben geleerd tijdens de training. Dit wordt gemeten door middel van pre- en post-testen of andere leermetingen. Het doel is om vast te stellen welke kennis, vaardigheden en attitudes de deelnemers hebben verworven.
Voorbeelden: Zelfperceptie van de lerende, schriftelijke evaluaties, quiz- of doe-vragen.
Dit niveau onderzoekt of er veranderingen zijn in het gedrag van de deelnemers op de werkplek als gevolg van de training. De vraag is of de deelnemers de nieuwe kennis en vaardigheden daadwerkelijk toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden.
Voorbeelden: 360°-feedback, observatie aan de hand van een gestructureerde observatiechecklist, webcamtest.
Het hoogste niveau van evaluatie richt zich op de organisatorische resultaten die voortkomen uit de training. Dit varieert van verbeterde productiviteit en kwaliteit tot kostenbesparingen en klanttevredenheid. Het doel is om te bepalen of de training daadwerkelijk waarde toevoegt aan de organisatie.
Voorbeelden: Productiviteitsdata, klantentevredenheidsdata, medewerkerstevredenheidsdata, absenteïsme, verloop, retentie, omzet. Dit is vaak de moeilijkste evaluatie om te meten omdat ook andere factoren invloed hebben op organisatie-uitkomsten.
Het Kirkpatrick-model biedt een gestructureerde manier om de effectiviteit van training en ontwikkeling te beoordelen op meerdere niveaus. Het helpt organisaties begrijpen hoe investeringen in opleiding zich vertalen naar meetbare resultaten. Dit model wordt vaak aangevuld met extra evaluatiemethoden om een vollediger beeld te krijgen van de impact van training. Hoe hoger het niveau in de piramide, hoe complexer de meting.
Bij opleidingen en leertrajecten ligt vaak te veel nadruk op de leerervaring en te weinig op daadwerkelijke gedragsverandering. Meestal is er enkel een evaluatie over de trainer nét na de opleiding, bekend als de 'happy sheets'. Hier zijn enkele suggesties om verder te gaan:
Door het Kirkpatrick-model toe te passen, kunnen organisaties de effectiviteit van hun trainingen beter begrijpen en verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot een hogere ROI en meer impactvolle leer- en ontwikkelingsprogramma's.
Wilt u meer weten over hoe het Kirkpatrick-model uw L&D-strategie kan versterken? Neem contact op met Obelisk