Klant

Lidl België en Luxemburg

Jaar

2025

website

Winkelmedewerkers in hun kracht via trainingen op maat, case LIDL

Lidl België en Luxemburg tellen samen meer dan 300 winkels en 11.000 medewerkers. De kernwaarden van de internationale discountspeler? Resultaatgerichtheid, respect, vertrouwen nuchtere houding en verbondenheid. Zo staat Lidl scherp voor elke klant én voor iedere medewerker binnen de organisatie. Om onder andere hun winkelmedewerkers te ondersteunen bij het bieden van een uitmuntende klantenservice, ging de organisatie op zoek naar structurele steun van een gespecialiseerde opleidingspartner. Obelisk vervult sinds eind 2024 die rol. Julie Van Couter, trainer bij Obelisk, licht toe waaruit het partnership bestaat en hoe het winkelpersoneel procesmatig en op maat begeleid wordt. Een must-read voor HR-professionals en L&D-managers die efficiëntie en empathie willen verenigen.

Vaste partner voor opleidingen soft skills

Een voortrekker in de supermarktsector gaat pas in zee met een trainingspartner na een doordacht selectieproces. Zo besteedde ook Lidl veel aandacht aan de zorgvuldige selectie van hun vaste partner voor opleidingen in soft skills. Met een scherpe doelstelling voor ogen – alle  personeelsleden hun soft skills versterken – stuurde het bedrijf een offerteaanvraag voor een driejarige samenwerking uit naar  12 ervaren Belgische aanbieders, waaronder Obelisk. Wij herkenden ons meteen in de oproep en namen deel aan de uitvoerige én uitdagende selectieprocedure.

In de zomer van 2024 werd de offerte gegund en kreeg Obelisk groen licht. Een greep uit de overtuigende factoren?

  • De expertise van onze trainers
  • Geslaagde proeflessen
  • Onderbouwd cursusmateriaal  
  • Onze open maar kritische blik  

Meteen rolden we de mouwen op om een uniek open aanbod van maar liefst 30 uiteenlopende trainingen te ontwikkelen. Van winkelmedewerkers, naar logistiek personeel, kantoormedewerkers en  leidinggevenden: het tweetalige aanbod biedt voor ieder een relevant leerpad. Sinds september vorig jaar trekken we bij Lidl de jas van trainer aan, waarbij onze kenmerkende methodiek, bestaande uit maatwerk, sessies op de werkvloer en ruimte voor oefening, positief onthaald wordt. Recent werd onze rol uitgebreid en geven we naast het open aanbod nu ook leiderschapstrainingen bij Lidl, als onderdeel van hun leiderschapstraject om competenties  en waarden te versterken

“Lidl wil alle medewerkers, op elk niveau, versterken in hun soft skills. Dat sluit perfect aan bij de specialisatie van Obelisk. Al reikt het partnership verder. We zijn niet louter uitvoerende aanbieder, maar staan in nauw contact met elkaar. Erg boeiend en steeds kort bij de praktijk, zo hebben we het graag!” – Julie Van Couter, trainer bij Obelisk

Productiviteit, praktijk en pauze gaan hand in hand

Eén van de succesingrediënten van Lidl? Telkens weer de juiste balans zoeken tussen productiviteit en menselijkheid. Terwijl de effectiviteit  verhoogd wordt, blijft de focus op de medewerkers die het waarmaken. En dat zijn er met uiteenlopende leerbehoeften: winkelmedewerkers doen bijvoorbeeld op een andere manier kennis op dan teamleaders. Tijdens de uitbouw van het open aanbod verdiepten onze trainers zich dan ook uitgebreid in hun specifieke noden. Hoe leren zij het best? Waar liggen de aandachtspunten? Die kennis is cruciaal voor de effectiviteit van de opleidingen in soft skills.

Door de winkelbedienden in kleine groepen te begeleiden, creëren we een veilig klimaat voor het delen van eigen input en verhalen. Die vullen we steevast aan met talrijke cases, want dat zijn de ideale hefbomen tot herkenning. We kiezen er ook bewust voor om de portie theorie voor hen te beperken. Hoewel er achter iedere training een theoretisch frame zit, werken we met concrete stappenplannen en oefeningen. Zo hoeven deelnemers de vertaalslag naar de werkvloer niet zelf te maken, wij nemen hen daarin mee. Onze trainers zetten daarbij verschillende petten op: ze geven uitleg, begeleiden het leerproces stap voor stap en coachen deelnemers in het toepassen van nieuwe vaardigheden. Die intensieve begeleiding vraagt inzet en toewijding, maar ze werpt haar vruchten af. Niet alleen dankzij de vele mondelinge feedback, maar ook cijfermatig. Gemiddeld scoort een Obelisk-training bij Lidl 4,1/5 op relevantie en toepasbaarheid.

“Wat ik keer op keer mooi vind om te horen is dat deelnemers tot stilstand komen in een training. Winkelbedienden zijn altijd in de weer en wij slagen erin hen een moment van rust te bieden. Leren is behalve een interactieve activiteit, zeker ook pauzemoment. En dat levert verfrissende inzichten op om mee te nemen naar het terrein. Trots dat we hieraan mogen meewerken! ” – Julie Van Couter, trainer bij Obelisk

Extra troeven voor klant én collega

Veel winkelmedewerkers zijn al jarenlang trouw aan Lidl. Dat betekent ook dat er bepaalde gewoontes en overtuigingen leven. Hoewel het open aanbod in eerste instantie focust op gedragsverandering, zien we regelmatig echte mindshifts ontstaan. De sfeer van vertrouwen die onze trainers creëren, levert eerder vaak dan zelden een herkadering en verschuiving van gedachten op. Zo hebben deelnemers na de trainingen niet alleen méér aandacht voor de klant, maar ook méér begrip voor elkaar. Dat is de kers op de taart. Obelisk staat alvast op scherp om Lidl ook de komende jaren te ondersteunen, adviseren en inspireren met maatwerk.

Bij Lidl investeren we in groei – zowel die van onze organisatie als die van onze medewerkers. Want zij maken het verschil, elke dag opnieuw. We zijn een team en bouwen samen aan de toekomst van en met #teamlidl. Samen creëren we een cultuur waarin we elkaar ondersteunen, waarderen, inspireren en waar gedeelde visie ons sterker maakt.  – Charlotte Barthels, Projectcoördinator L&TD bij Lidl België en Luxemburg

Ben je geïnteresseerd in trainingen voor jouw winkelmedewerkers? Obelisk ontwikkelt een onderbouwde mix met enerzijds een open aanbod van trainingen en anderzijds trajecten op maat van specifieke doelgroepen. Ontvang een woordje uitleg over onze pragmatische aanpak en persoonlijke begeleiding.  

Neem vrijblijvend contact op

Laatste cases

Obelisk is de partner van Lidl voor opleidingen soft skills. Lees hoe we winkelmedewerkers begeleiden via trainingen op maat. Een must-read voor HR en L&D.

Hoe verenig je structuur met familiale warmte? Vanheede koos voor leiderschapscoaching van Obelisk via een maatwerktraject met focus op communicatie.