Waarom tevredenheid meten niet genoeg is

Waarom tevredenheid meten niet genoeg is

Deelnemers krijgen na een training een evaluatieformulier: “Hoe vond je het? Was het interessant?” Deze zogenaamde happy sheets geven inzicht in beleving, maar zeggen weinig over de échte vraag: wat is er veranderd in gedrag en resultaten?

Directie en management willen weten:

  • Wordt nieuw gedrag effectief toegepast op de werkvloer?
  • Wat is de impact op klanttevredenheid en teamresultaten?
  • Hoe draagt dit bij aan de strategische doelen van de organisatie?

Waarom tevredenheid meten tekortschiet

  • Het toont enkel perceptie, niet of er iets is geleerd.
  • Het zegt niets over toepassing in de praktijk.
  • Het overtuigt management zelden om verder te investeren.

Het Learning Transfer Evaluation Model (LTEM)

Will Thalheimer ontwikkelde het Learning Transfer Evaluation Model (LTEM), een alternatief voor de klassieke evaluatiemodellen. LTEM gaat verder dan tevredenheid en brengt de volledige leerketen in kaart:

  • Aanwezigheid & betrokkenheid: wie nam deel en hoe actief waren ze?
  • Kennis & inzicht: wat hebben deelnemers effectief geleerd?
  • Beslissingen & vaardigheden: kunnen ze de juiste keuzes maken en nieuwe vaardigheden toepassen?
  • Transfer & impact: passen ze dit gedrag toe in hun werk, en wat levert dit de organisatie op?

Praktisch en haalbaar

Meten hoeft niet zwaar of complex te zijn. Een eenvoudige observatie vóór en na een training kan al aantonen welke gedragsveranderingen plaatsvinden. Zo wordt zichtbaar wat leren concreet oplevert, zonder grote onderzoeksopzetten.

Breder kijken dan cijfers alleen

Impact is meer dan statistiek. Ook thema’s als inclusie, samenwerking en welzijn zijn waardevol, ook al zijn ze niet altijd in harde cijfers te vatten. Modellen zoals AMO (Ability, Motivation, Opportunity) helpen daarbij: ze herinneren ons eraan dat leren pas effect heeft als mensen de juiste vaardigheden hebben, gemotiveerd zijn om ze te gebruiken én de kans krijgen om ze in te zetten.

Van tevredenheid naar tastbare impact

Wie verder kijkt dan happy sheets, maakt zichtbaar hoe leren bijdraagt aan gedrag, resultaten en strategische doelen. Daarmee wordt L&D geloofwaardig richting directie; niet als kostenpost, maar als motor van impact.

Ontdek in de podcast van Obelisk en #ZigZagHR hoe je het LTEM-model inzet en leert meten wat écht telt. Beluister meteen

Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts
Meer informatie over dit thema
Pijl naar rechts

Laatste Posts