.png)
Deelnemers krijgen na een training een evaluatieformulier: “Hoe vond je het? Was het interessant?” Deze zogenaamde happy sheets geven inzicht in beleving, maar zeggen weinig over de échte vraag: wat is er veranderd in gedrag en resultaten?
Directie en management willen weten:
Waarom tevredenheid meten tekortschiet
Het Learning Transfer Evaluation Model (LTEM)
.png)
Will Thalheimer ontwikkelde het Learning Transfer Evaluation Model (LTEM), een alternatief voor de klassieke evaluatiemodellen. LTEM gaat verder dan tevredenheid en brengt de volledige leerketen in kaart:
Praktisch en haalbaar
Meten hoeft niet zwaar of complex te zijn. Een eenvoudige observatie vóór en na een training kan al aantonen welke gedragsveranderingen plaatsvinden. Zo wordt zichtbaar wat leren concreet oplevert, zonder grote onderzoeksopzetten.
Breder kijken dan cijfers alleen
Impact is meer dan statistiek. Ook thema’s als inclusie, samenwerking en welzijn zijn waardevol, ook al zijn ze niet altijd in harde cijfers te vatten. Modellen zoals AMO (Ability, Motivation, Opportunity) helpen daarbij: ze herinneren ons eraan dat leren pas effect heeft als mensen de juiste vaardigheden hebben, gemotiveerd zijn om ze te gebruiken én de kans krijgen om ze in te zetten.
Van tevredenheid naar tastbare impact
Wie verder kijkt dan happy sheets, maakt zichtbaar hoe leren bijdraagt aan gedrag, resultaten en strategische doelen. Daarmee wordt L&D geloofwaardig richting directie; niet als kostenpost, maar als motor van impact.
Ontdek in de podcast van Obelisk en #ZigZagHR hoe je het LTEM-model inzet en leert meten wat écht telt. Beluister meteen
